تبلیغات
تغذیه وسلامتی - تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل گرما
 
تغذیه وسلامتی
چهارشنبه 27 خرداد 1394 :: نویسنده : banafsheh shayesteh

گرمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد سبب اختلال در سیستم اعصاب، قلب و سایر ارگان‌های بدن می‌شود. محققان می‌گویند گرمای زیاد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد اما با چند راهکار ساده و انتخاب مواد غذایی مناسب در فصل گرما می‌توان از بروز این وضعیت جلوگیری کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل گرما

دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد برای بدن بسیار خطرناک است. به‌ویژه توصیه شده است که سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران از قرار گرفتن در چنین شرایطی اجتناب کنند و در صورت اجبار، با چند راهکار ساده و عملی می‌توان اثر گرمی هوا را برای بدن قابل تحمل کرد. در ابتدا لازم است بدانیم که چه غذاهایی مناسب تابستان هستند و بدن را برای مبارزه با شرایط گرمی هوا و کم‌آبی آماده می‌کنند.خداوند با قدرت تمام میوه‌های مناسب هر فصل را مطابق با نیاز بدن آفریده است، بنابراین میوه و سبزی‌های موجود در فصل گرما، مناسب‌ترین منابع غذایی برای حفظ سلامت بدن هستند.
 
ذرت
ذرت شیرین با وجود دو آنتی‌اکسیدان لوتئین و زآگزانتین، مانند یک عینک آفتابی طبیعی عمل می‌کند و به تشکیل رنگ‌دانه‌های ماکولای چشم کمک می‌کند. این رنگ‌دانه‌ها اثرات مخرب خورشید را فیلتر می‌کنند. همین دو آنتی‌اکسیدان از بروز انحطاط ماکولا در افراد بالای ۶۰ سال نیز جلوگیری می‌کنند.
 
آلبالو
مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که آلبالو حاوی ترکیبی به نام آنتوسیانین است. این ترکیب سبب فعال شدن مولکولی می‌شود که چربی‌ها را می‌سوزاند و از انباشتگی آن در بدن جلوگیری می‌کند. آب آلبالو برای مقابله با فصل گرما مناسب است.
 
هندوانه
هندوانه سبب تنظیم آب بدن، تقویت حافظه و بهبود خلق‌وخو می‌شود. همچنین لیکوپن موجود در آن، از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. ۹۲ درصد مواد تشکیل‌دهنده هندوانه، آب است؛ از این رو مناسب‌ترین میوه تابستانی به شمار می‌آید.
 
چای یخ (آیس تی)
میزان کالری چای صفر است و استفاده از این نوشیدنی به همراه یخ، گزینه مناسبی برای حفظ آب بدن در فصل گرماست.
هندوانه سبب تنظیم آب بدن، تقویت حافظه و بهبود خلق‌وخو می‌شود. همچنین لیکوپن موجود در آن، از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. ٩٢ درصد مواد تشکیل‌دهنده هندوانه، آب است؛ از این رو مناسب‌ترین میوه تابستانی به شمار می‌آید.دیگر مواد خوراکی مناسب این فصل شامل کاهو، انواع سبزیجات، لیموترش، انواع توت، هلو، خیار، انگور، مرکبات، آب هویج و طالبی است.

حرارت خطرناک
منطقه خطر برای بدن از نظر دما، ۴۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۰۴ درجه فارنهایت) تعریف شده است. از این نقطه به بعد کارایی سیستم اعصاب به‌سرعت کاهش می‌یابد، به قلب فشار بالایی تحمیل می‌شود و عملکرد ارگان‌های مختلف تا اندازه‌ای مختل می‌شود. زمانی که این شرایط با رطوبت هوا همراه باشد، اوضاع رو به وخامت می‌رود.
بدن انسان به‌طور طبیعی قادر به تحمل هوای گرم است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که انسان می‌تواند دمای ۱۰۱ درجه سانتی‌گراد (معادل ۲۱۵ درجه فارنهایت) را نیز به مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند. اغلب این حالت برای ورزشکاران؛ بخصوص دوچرخه‌سوارانی که در مسابقات صحرایی رکاب می‌زنند پیش می‌آید.

زمانی که دمای هوا افزایش می‌یابد، قلب با شدت بیشتری فعالیت می‌کند و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و خون بیشتری به سطح پوست پمپاژ می‌شود. در همین لحظه بدن عرق می‌کند که مهم‌ترین راهکار بدن برای کاهش دمای درونی است. تبخیر عرق در سطح پوست باعث خنک شدن پوست می‌شود. خون سرد شده مجدداً به قلب باز می‌گردد و باعث کاهش دمای درونی می‌شود. ولی زمانی که رطوبت محیط زیاد باشد، اوضاع به این سادگی نیست. در این حالت بدن مدام عرق می‌کند و این عرق نه‌تنها باعث کاهش دمای بدن نمی‌شود، بلکه میزان آب خون و سلول‌ها را نیز کاهش می‌دهد.سیستم اعصاب نسبت به افزایش دمای درونی بدن بسیار حساس است. با افزایش دما مغز دچار سردرگمی می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری و حافظه کوتاه‌مدت کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط ممکن است از فرد رفتار عجیب و غیرمعقولی سربزند.

زمانی که فرد سابقه بیماری قلبی عروقی، بیماری کلیوی و دیابت را داشته باشد، افزایش دما منجر به کم‌آبی بدن، نارسایی کلیه و مشکلات کبدی می‌شود و بازگشت به شرایط عادی غیرممکن یا بسیار دشوار است.متخصصان به افراد توصیه می‌کنند که پیش از قرار گرفتن در شرایط بحرانی، سیستم ایمنی بدن را در حالت مساعدی قرار دهند تا در صورت بروز چنین مشکلاتی کمتر آسیب ببینند.


چند راهکار موثر برای جلوگیری از گرمازدگی و کاهش آسیب‌های وارد به بدن
* در روزهای گرم تابستان، بدن خود را در حالت هیدراته قرار دهید. نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب در طول تابستان توصیه شده است. بهتر است آب مصرف‌شده یخ نباشد.
* سعی کنید صبح زود یا پس از غروب از خانه خارج شوید و در ساعت اوج گرما و تابش خورشید در سایه و مکان خنک به فعالیت بپردازید.
* به همراه داشتن بطری آب و شستشوی دست و صورت هنگامی‌که بیرون از منزل قرار دارید توصیه شده است.
* استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه ضروری است.
* بهتر است از لباس‌های رنگ روشن و نخی و کفش صندل استفاده شود.
* بستن در و پنجره‌ها در زمان روشن بودن تجهیزات تهویه هوا
* کشیدن پرده‌ها برای جلوگیری از ورود مستقیم نور خورشید به داخل خانه
* خاموش کردن وسایل برقی و موتوری غیرضروری
* خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری
* اجتناب از پختن غذاهایی که باید برای مدت زمان زیادی روی گاز پخته شوند.
* اجتناب از روشن کردن فر
* استفاده از یخ در کولر آبی در صورت افزایش ناگهانی دمای هوا
* دوش آب سرد قبل از خوب به کرات توصیه شده است. این کار باعث می‌شود که دمای بدن تعدیل شود و در مدت خواب امکان بازیابی ارگان‌های آسیب دیده بدن وجود داشته باشد.
* اجتناب از مصرف غذای چرب، پر نمک و فست‌فود، این غذاها باعث کاهش آب بدن، تشنگی و افزایش دمای درونی بدن می‌شوند.

* اجتناب از مصرف غذاهای پر ادویه
* استفاده از مواد غذایی که طبع سردی دارند
* کاهش مصرف چربی و شیرینی‌جات
با توجه به افزایش دمای جهانی و آلاینده‌های محیط زیست، باید به افزایش دما و مضرات آن بیشتر توجه شود.
با توجه به آمار گزارش شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ بیش از ۸ هزار نفر در آمریکا جان خود را بر اثر گرما از دست دادند. زمانی شرایط بحرانی‌تر می‌شود که افزایش دما با طوفان، رعدوبرق، گردباد، سیل و زلزله همراه شود.
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند که قبل از آغاز فصل گرما، وزن خود را کاهش دهند چراکه تحمل هوای گرم برای افراد چاق دشوارتر است.
نتایج این تحقیقات در نشریه EatingWell Magazine منتشر شده است.

ایرنا

منبع:نیک صالحی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:59 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts on تقویت. Regards
سه شنبه 6 تیر 1396 05:25 ق.ظ
Thanks for finally writing about >تغذیه وسلامتی - تقویت سیستم
ایمنی بدن در فصل گرما <Liked it!
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 09:04 ق.ظ
You could definitely see your skills within the paintings you write.
The sector hopes for more passionate writers like you who aren't afraid to
say how they believe. At all times follow your heart.
جمعه 25 فروردین 1396 05:26 ب.ظ
Awesome article.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

 
محاسبه ی شاخص توده ی بدنی
وزن به کیلوگرم
قد به سانتی متر
شاخص توده ی بدنی

بازه ی وزنی مناسب شما