تبلیغات
تغذیه وسلامتی - در تابستان چی بخوریم؟
 
تغذیه وسلامتی
دوشنبه 25 خرداد 1394 :: نویسنده : banafsheh shayesteh
تابستان كم‌كم آغاز می‌شود و روزها گرم‌تر هم می‌شوند. از آنجا كه در این روزها گشت‌وگذار در شهرها هم بیشتر می‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذایی مناسب آثار منفی گرما بر بدن را كمرنگ كنیم.
روزنامه آرمان: تابستان كم‌كم آغاز می‌شود و روزها گرم‌تر هم می‌شوند. از آنجا كه در این روزها گشت‌وگذار در شهرها هم بیشتر می‌شود، بهتر است با خوردن مواد غذایی مناسب آثار منفی گرما بر بدن را كمرنگ كنیم. معمولاً كم‌آبی، نخستین مشكلی است كه با علائم مختلفی مانند سردرد و سرگیجه گریبانمان را می‌گیرد اما با بالا رفتن دما، بهتر است چه تغییرهایی در عادت‌های غذایی‌مان بدهیم تا مشكلات به حداقل ممكن برسند؟
 
وعده‌های غذایی‌تان را سبك كنید

در روزهای گرم وعده‌های غذایی‌تان را سبك میل كنید و به‌خصوص در وعده صبحانه میوه را نیز بگنجانید. 
 
قهوه و چای را محدود كنید

در تابستان چه بخوریم؟

نوشیدنی‌های كافئین‌دار مانند قهوه و چای ادرارآور است و سبب از دست دادن آب بدن می‌شود و خوردن آن در فصل تابستان توصیه نمی‌شود. كاهش مایعات در بدن سبب گرمازدگی می‌شود و ما همزمان با از دست دادن مایعات در بدن سدیم و املاح هم از دست می‌دهیم بنابراین نمی‌توانیم آب ساده را جایگزین كنیم و یكی از علت‌هایی كه در فصل تابستان مردم مایل به خوردن مایعات شیرین مانند شربت هستند همین امر است. 
 
آب‌لیمو را فراموش نكنید

در تابستان چه بخوریم؟

در میان آبمیوه‌های سنتی، آب‌لیمو مناسب‌ترین است زیرا هم مایعات به بدن می‌رساند و هم املاح، بنابراین نوشیدن یك لیوان شربت آب‌لیمو همراه خاكشیر یا تخم شربتی (به دلیل جاذب‌الرطوبه بودن این دانه‌ها) به رفع كم‌آبی كمك می‌كند. 
 
مواد قندی كمتر مصرف كنید

سعی كنید میزان دریافت كربوهیدرات روزانه‌تان را به حداقل برسانید و از خوردن مواد غذایی كه قند بالایی دارند، خودداری كنید مثلاً مقدار نان و برنج مصرفی‌تان را به حداقل برسانید. میوه‌های كم قند میل كنید تا می‌توانید میوه‌های آبدار و با قند كم را در میان وعده‌هایتان بگنجانید، میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، هلو، گلابی، آناناس، انبه، توت‌فرنگی و طالبی. 
 
منابع ویتامین C 

در تابستان چه بخوریم؟

خوردن مركبات، میوه‌ها و سبزی‌های مملو از ویتامین C نظیر پرتقال، كیوی و انواع توت‌ها، كلم و گوجه‌فرنگی به بازتوانی بدن بعد از یك روز گرم كمك می‌كند. 

تا می‌توانید آب خنك بنوشید 

بررسی‌ها نشان داده‌اند آب خنك بیشتر از آب یخ به رفع تشنگی كمك می‌كند و باعث می‌شود بیشتر آب بخورید. البته اگر كه تمایلی به نوشیدن آب ندارید، می‌توانید آبمیوه خانگی میل كنید؛ مثلاً تكه‌های طالبی را با یخ در مخلوط‌كن بریزید و این نوشیدنی گوارا را بنوشید. 
 
غذای سرد تهیه كنید

بهتر است برای وعده‌های غذایی اصلی، غذاهای سرد یا غذاهایی كه نیاز به پخت طولانی ندارند، انتخاب كنید البته چه بهتر كه قسمت اعظمی از این غذاها را سبزی‌ها تشكیل دهند زیرا مقدار قابل‌ملاحظه‌ای آب دارند و می‌توانند تا حدود بسیاری نیاز شما به آب را تامین كنند. 
 
سالاد و ماست بخورید

در تابستان چه بخوریم؟

خوردن سالاد با غذای اصلی، به‌خصوص اگر در آن سبزی‌هایی مانند كاهو، خیار و گوجه‌فرنگی باشد، بسیار مفید است. ماست و دوغ هم از همراه غذاهایی هستند كه به دلیل طبیعت سرد و موادمعدنی بسیاری كه دارند، مصرفشان در روزهای گرم تابستان توصیه می‌شود. حتی می‌توانید برای آنكه شام سبكی داشته باشید، كاسه‌ای ماست كم‌چرب را با برشی نان و مقداری سبزی‌خوردن تازه میل كنید. 
 
آبدوغ‌خیار بخورید

در تابستان چه بخوریم؟

از آنجا كه در روزهای گرم همراه آب، مقدار زیادی املاح نیز از بدن دفع می‌شود، چه بهتر كه با مصرف خوراكی‌های مغذی و آبداری مثل آبدوغ‌خیار املاح از دست رفته‌تان را جبران كنید. همانطور كه می‌دانید همواره مصرف حداقل نمك توصیه می‌شود اما در روزهای گرم، برای جبران نمك از دست رفته بدن، مصرف كمی نمك هم بد نیست و می‌توانید آن را در مقادیر كم به آبدوغ‌خیارتان اضافه كنید؛ البته فقط در روزهایی كه هوا بسیار گرم بوده و زمان زیادی را در این آب‌وهوا، بیرون از منزل به سر برده‌اید. 

منبع:برترین ها




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 29 فروردین 1396 01:06 ب.ظ
Greetings from Idaho! I'm bored to tears at work so I
decided to browse your site on my iphone during lunch break.
I enjoy the information you provide here and can't wait to take a look
when I get home. I'm amazed at how quick your blog loaded on my phone ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, wonderful blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

کد رژیم سلامتی

 
محاسبه ی شاخص توده ی بدنی
وزن به کیلوگرم
قد به سانتی متر
شاخص توده ی بدنی

بازه ی وزنی مناسب شما